štvrtok 1. septembra 2011

Som charizmatik alebo tradicionalista?


V evanjelickej cirkvi momentálne prebieha veľká diskusia o vplyve charizmatických hnutí. Vytvorili sa dva tábory, ktoré si cez rôzne média posielajú kvantá vyjadrení, reakcií a článkov.

Myslím, že obidne strany si v tomto spore majú čo vyčítať. Trandicionalisti môžu charizmatikom vyčítať ich povýšenosť a predstavu o vlastníctve absolútnej pravdy, charizmatici môžu tradicionalistom vyčítať ich spreneveru Kristovmu príkazu o kázaní evanjelia.

Nezávisle na tom, aký je názor človeka na tradície a duchovne vplyvy v cirkvi, mali by všetci zostať tými čo milujú pravdu, nielen v živote toho druhého, ale najmä vo svojom vlastnom živote. Predstavte si, že by predstaviteľ košického zboru uverejňoval radšej články o význame sviatostí v bohoslužobnom živote a predseda vioeroučného výboru by radšej uverejňoval články priblížení evanjelickej vierouky uvažovaniu mladého človeka. To čo vidíme namiesto toho, sú útoky na osobu druhého človeka, ktorý má iný názor a pokusy o sebarealizáciu a prezentovanie osobnej agendy na úkor úctivej diskusie.

Preto si myslím, že nie je dôležité či sa radím k prívržencom jedného alebo druhého tábora, ale podstatné je že akým okom sa pozerám na niekoho, kto je iný ako ja. Je to oko povýšenia, ktoré sa pozerá na toho druhého ako na niekoho, koho treba uviesť do tej pravej pravdy, alebo sa pozerám na toho druhého ako na človeka, čo potrebuje úctu a lásku?

Niektorí ľudia by si preto sami sebe mali položiť otázku z článku emeritného biskupa Midriaka,
z ktorého citujem:

(http://www.krestanskemedia.sk/clanky_detail/?id_medium=260&id_cislo=264&id_obsah=583)

"Považujete vo vašom kostole na službách Božích zídené zhromaždenie za spoločenstvo ľudu Božieho, ktoré spieva, modlí sa, vyznáva svoju vieru slovami Apoštolského vierovyznania, liturgicky číta a počúva kázeň Božieho slova, za cirkev Ježiša Krista (aj keď tam môže byť – ako v každom inom zhromaždení, každej cirkvi – všeličo a všelikto)? Alebo je to bohoslužobné zhromaždenie, ktoré nemá poznanie, dosiaľ sa neobrátilo, nepočulo výzvu spasiteľného evanjelia, nevyznáva Pána Ježiša ako svojho osobného Spasiteľa, je proste misijným poľom ako pohania kdesi vo vzdialenej Afrike?! Potom si pozrieme rovno do očí a budeme načistom: kto sme kto!"

A zase niektorí íní ľudia by sa mali spýtať sami seba - o čom bola kázeň v nedeľu a čo z toho čo sa vraví v kostole sa reálne odrazilo v mojom živote?

A nezávisle od toho, akú odpoveď si dáme na tieto otázky, pre každého z nás rovnako, nech máme hocijaký názor platí, že ak veríme, Pán nám odpôšťa naše previnenia.

5 komentárov:

  1. Najlepsia misia je aj tak zivym evanjeliom videnym v praxi na zivotoch ludi.. takze ci charizmatik, ci tradicionalista, obidvaja mozu byt rovnako pouzitelni alebo nepouzitelni Bohom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. suhlasim so vseobecnymi principami ucty a zivej viery a pod. ale konkretne je to trochu dost inak. konflikt je nieco ine.

    charizmatici v nasej ECAV niesu. Treba sa ist pozriet inde - do RKC, AC a pod....
    Su len aktivisti ktorim nestacia nedelne Bohosluzby. Je toho vsade vela - skupinky,mladeze,RoS, festivaly, SEM,TC-kompas, atd... mohi farari su v tom aktivni.... zial ECAV uz nieje reformacna cirkev ale antireformacna - poucit by sa mala od RKC.
    A tie aktivity su trnom v oku. Konkretne ide o spoluziaka farara z osocovaneho KE zboru, ktory zneuzil pravomoc svojej dolezitej funkcie a pisal stvave akoze vieroucne akoze odborne clanky na rozne zbory a aktivity. Rozbehla sa diskusia mnohych ktori ani nevedia o com pisu (aj tento blog zacina trochu tak). Generalny biskupsky urad uz oznacil povodny clanok za zly, a ziadal take clanky neuverejnovat. Pravda a laska musi zvitazit nad lzou a nenavistou - demonstrovanou medialnymi utokmi v epst. Ze MU NEJDE O PRAVDU je vidiet z toho ze kritik nikdy neprisiel na rozhovor priamo do zboru, ku kritizovanym ale pouziva len media. Matie to mnohych veriacich ...

    takych tu uz bolo co nieco presurfuju,alebo popocuvaju reci a potom mudruju a prekombinuju. Doteraz to robili len teenageri... teraz to robi aj par ludi co by mali mat viac rozumu,lasky....

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Uznávam, pomýlil som sa v použití slova "charizmatik". Skôr by bolo lepšie použiť výraz "evanjelikálny kresťan". Ale to nie je podstatné. Ani som nechcel znevažovať úprimný zápas o veci, ktoré sú naozaj podstatné. Moja otázka, ktorá je myslím aktuálna pre každého, čo si číta tento blog, vrátane mňa, stále znie: Akým spôsobom sa správam k ľuďom, ktorí majú odlišný pohľad - je to postoj pochopenia a lásky alebo je to postoj odsúdenia?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. suhlasim. Sam sa musim kontrolovat, ci nevybuchnem, nepozijem expresiva ktore by niekoho s inym nazorom neurazili... napr:"somarina". Diskutovat treba, to ozdravi (nielen) umierajucu ECAV - hladat pravdu, ako ju zrozumitelne vyjadrit a prakticky aplikovat do dnesnej doby, kedy uz starocia stare tradicie mlademu cloveku nic nehovoria a uletene charizmaticke trendy su vnimane exoticky (vid film: Jezis je normalni)...

    myslim ze zakladna otazka k diskusii pre vsetkych zucastnenych je: preco nieco robit a preco to prave nejakym sposobom robit?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. A možno aj to je práve to, čo by pomohlo vyriešiť vzniknutú sitáciu - zabrániť nedorozumeniam tak, že slovníkom, ktorému bude druhá strana rozumieť budeme vysvetlovať naše skutky a postoje. A vždy keď zlyhá tento prístup, sme odkázaní na odpustenie.

    OdpovedaťOdstrániť